måndag 12 september 2011

Turkiet Del 1, Bajspapper i sopkorgen??



Bajspapper i sopkorgen?? (Del 1 av 9)






Klockan är strax efter 16.00 på fredag och jag kliver av bussen på Rådmansgatan. Jag ler..för mina tankar far till solen, värmen och havet som väntar. Går in i lght och drar ur sladdar, vattnar blommor, tömmer kylskåp och skafferi. Har lite av packningen kvar och ska precis börja med det då min sambo kliver in genom dörren. Tillsammans fixar vi allt förbrilt, två yra höns som går omkring.. Det var en del som skulle fixas men jag hade ett annat väldigt tydligt fokus och det var att äta/dricka mediciner. Självklart hade jag drabbats av en smula hypokondri *harkel*. Eh det kanske var en lätt underdrift... Jag var panikslagen!! Hällde i mig flera liter med ingefärakur, drack så mycket Kan Jang jag kunde och tog sedan en whiskey upp på det. Halsontet som bara växte och växte dämpade jag till sist med 10 halstabletter.


Så var skjutsen här!


På flygplatsen blev vi direkt medvetna om planets försening.


Vi träffade på två tjejer som vi är bekant med sedan innan. Dessa brudar visar sig senare vara nyckeln till att vår resa blev perfekt.


Planet lyfte någon timme försent. Varken jag eller min sambo tycker om att flyga. Men vi gör det och det går bra.


Vi landar på flygplatsen i Turkiet och jag längtar efter den kvava luft som snart ska inandas. Hade nämligen kikat på vädret för Alanya och det skulle bli SOL och 35 grader varmt hela veckan. Så kom den! Värmen! Det var natt i Alanya när vi landade men värmen saknades inte. Jag njöt!!


Alla svenskar yrar sig in i bussarna som ska ta oss till olika hotell. Reseledaren föser in oss i rätt bussar. Bussressan tar drygt två timmar. Vi gör ett stopp på vägen och dricker vatten och sträcker på benen. Alla vill bara till hotellen och sova! Reseledaren informerar om aktiviteter, regler och annat nyttigt att veta. Allt är så skrattretande likt sällskapsresan och jag passar så bra i rollen som Stig Helmer. Hade velat se mig själv och den min jag gjorde när hon berättar att man inte får spola ner toapapper i toaletten. Tittar skräckslaget på min sambo och hoppas på att han ska säga att det var ett skämt, men han bara nickar instämmande.


Hela min kropp är ur balans. Klockan närmar sig sex på morgonen och vi är snart framme. Jag vill bara SOVA! Myser ändå enormt av att vi är framme och att vi har en hel veckas semester framför oss utan matlagning och med öl, vin, bad, sol, VÄRME! Äntligen är vi framme vid vårt hotell. Familjen stök ska bo på samma hotell..nåja..


I en liten, liten hiss står jag och min sambo och en turk ihopklämda. Turken drar min väska. Visar oss till rummet. Rummet är litet och ganska skitigt. Inredningen är som väntat katastrofalt ful. Det känns lite jobbigt eftersom klockan är sex på morgonen. Vi kan inte riktigt hantera allt och tänker att det är bäst att vi går och lägger oss och sover några timmar istället. Sagt och gjort.


Sex timmar senare ringer klockan. Vi är trötta men masar oss upp. Allt är ljust nu. På hotellet hörs barn leka i poolen, ljudet från gatan utanför är mysigt, popmusik på hotellet spelas på högsta volym. Det är livligt! Jag kliver upp och kissar, kikar på allt. Lägger mig i sängen en stund igen och tittar mig runt. Sen kommer garvet!! Allt som igår kändes jobbigt blev plötsligt makalöst roligt! Den lilla fula tavlan som de har försökt att inreda med. Sidengardinerna. Att allt som hänger på väggarna hänger snett. Kylskåpet med TV:n på.


Min sambo säger: "Vi fick ingen minibar men vi fick ett kylskåp med en mini-TV på. Mitt skratt framkallar lite glädjetårar.


Strax ska vi kliva upp och möta vår första dag i Turkland..



Del 2, Att känna sig som ett stycke kött.

3 kommentarer:

  1. Åh vad kul att du skriver om hela resan, snacka om underhållning!!! :) Puss!

    SvaraRadera
  2. Hej Lina, jätteroligt skrivet! Tror du att du vill glädja hela 321ans läsekrets med din reseskildring? Med andra ord: får jag lägga ut detta på 321an?/puss o kram från pappan!

    SvaraRadera
  3. Kul att ni gillar det! =) Självklart får du det pappa! Puss o Kram till er båda

    SvaraRadera